Sunday, June 14, 2009

UTUSAN ZAMAN 25 November 1951 (25 Safar 1371)

Nama: Persatuan Islam Semalaya atau Parti Islam Semalaya (PAS)
•Ditubuhkan pada 24 November 1951
•Tempat: Rumah UMNO, Butterworth
•Perasmi: Tuan Haji Ahmad Fuad (teks dibaca oleh Tuan Haji Ahmad Maliki, Setiausaha Sambutan majlis – kerana uzur)
•Kehadiran: 200 orang wakil (20 wanita) negeri persekutuan & Singapura.
•Bacaan Doa oleh Tuan Haji Abdullah Fahim, Mufti Kerajaan Pulau Pinang.


MEMORANDUM PAS KEPADA SURUHANJAYA BEBAS PERLEMBAGAAN
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU PADA TAHUN 1948.

* Bahawa negeri ini ada-lah NEGERI MELAYU dan hak BANGSA MELAYU yang telah di-buktikan oleh sejarah…

* … ada-lah tugas Surohan Jaya itu menetapkan bahwa KEDUDUKAN BANGSA MELAYU DI-NEGERI INI IA-LAH MEREKA MEMPUNYAI KEDAULATAN MUTLAK DI-DALAM-NYA.
* Sesiapa yang datang ka-negeri ini dapat melihat, bahwa tiada sa-buah negeri pun atau satu bangsa pun yang telah menerimabaik dan memberi layanan penoh kepada orang2 asing lebeh dari pada Negeri Melayu dan Bangsa Melayu.

* … Bangsa Melayu merasa tersinggong kerana burok-nya niat pehak yang menuntut kuasa Politics itu dengan tiada sebab…

* Bahawa persamaan hak dan kera’yatan Jus Soli yang di-tuntut oleh orang dagang (Cina & India) itu dengan alasan bahwa ia-itu ada-lah hak2 asasi manusia tidak-lah boleh di-jadikan sandaran dalam hal ini dalam negeri ini.

* Jadi Persatuan Islam Se-Malaya suka memperingatkan Surohan Jaya ini jangan-lah keliru atau terpedaya dengan riuh rendah yang dibuat2 oleh mereka itu dalam soal ini, kerana bahwa tuntutan2 itu adalah di-kemukakan oleh orang yang tak pun berhak dalam negeri ini…

* … asas kera’yatan (orang asing)… (a) sa-saorang dagang itu tinggal di Tanah Melayu … hendak-lah tidak kurang dari pada lima belas tahun… (b) membantah penggunaan kaedah Jus Soli bagi orang2 dagang… (c) … bahwa kebangsaan negeri ini mesti-lah kebangsaan Melayu; kerana kedaulatan negeri ini ada-lah pada bangsa Melayu dan Raja2 Melayu.

Banisaid : Memorandum ini menjelaskan parti PAS bersetuju atas nama bangsa Melayu dan kepentingan Hak Keistimewaan Melayu perlu terus terpelihara dan bangsa lain perlu menerima Perlembagaan tersebut sebagai asas kepada penerimaan bangsa asing sebagai rakyat Tanah Melayu ketika itu. Namun apakah mereka masih berpegang lagi kepada Memorandum ini yg mereka janji untuk terus memelihara kedaulatan Bngsa Melayu dan Islam agar terus dipelihara. Teman menilai dari sudut TERKINI banyak perkara PAS tidak lagi meneruskan gagasan yang dilakukan oleh kepimpinannya terdahulu. Mereka seolah diperkudakan oleh seseorang yang cuba menjayakan agenda peribadi untuk menjadi Perdana Menteri dan menidakkan Nilai serta Hak Keistimewaan Melayu sepertimana tertakluk dalam Perlembagaan Negara.

9 comments:

Anonymous said...

Tepat sekali....
suka aku baca catatan 2.
erm..hanya UMNO yang boleh jadi sandaran org islam di Malaysia.
UMNO sekarang layak diibaratkan harapkan pagar,pagar makan padi.
setelah 50 tahun perintah Allah di bumi Malaysia masih tidak di tempat sewajarnya. hukum allah, hukum alquran diketepikan. tapi jauh lubuk hati aku tahu undang-undang allah lebih adil dari undang-undang yg UMNO duk pertahan sekarang ni.
sedar la wahai UMNO, kita parti melayu, melayu sinonim dgn islam. kenapa kita tergamak sama-sama ketawa tatkala Tun Mahathir menghina sunnah kekasih allah(rasullullah). Tun M yg boleh menghina sunnah nabi allah tidak layak kita jadikan tauladan.

UMNO kecewa

Aspirasi said...

ramai ahli PAS pun tak tahu sejarah penubuhan PAS... main belasah semacam je...

Aspirasi said...

PAS lebih sibuk cakap UMNO hina Islam.. tetapi DAP hina Islam mereka puja... apakah jenis Islam ini

Jeffry said...

SALAM ZIARAH BRO
PAS NI LG DAHSYAT!..NIK AJIS MENGHARAPKAN MANUSIA SENTIASA MENGAGUNGKAN2 PARTI AJE. ISLAM TOLAK TEPI. SBB TU BANGSA LAIN SUKA SGT HINA ISLAM KERANA N.AJIS YG RESTU PERBUATAN TU

Pewaris Melayu said...

Nik aziz = sampah..
itu yang tepat.

Aku.Pasbuih dan Siamang said...

SALASILAH Nik Ajis:-

Nik Abd Aziz ---------> Nik Mat (Raja Mohammad) -----------> Raja Banjar ------> Raja Majam X Raja Abdullah ---------> Raja Kechik ---------> Raja Mohammad --------> Raja Abdullah ---------> Raja Abdul Rahman (Raja Mir) ---------> Raja Dewi X Raja Kecil Sulong (Raja Jembal VI (T.M:1721-1725)) ---------> Raja Sungai ---------> Raja Sakti X Puteri Mani Kemeyan (Raja Jembal (Sultan Kelantan IV (T.M: 1638-1649)) ---------> Raja Gombak (Sultan Kelantan III) ---------> Sultan Mansur Shah (Sultan Kelantan II) ---------> Sultan Iskandar Shah (Sultan Kelantan I) ---------> Radin Mas Aria DiGunung (Sultan Baki Syah) ---------> Raja Bharubbasa (Sultan Mahmud (Raja Lankasuka)) ---------> Raja Tilam (Raja Sang Tawal) ---------> Raja Sakranta (Maharaja Jawaka) ---------> Raja Surendra (Maharaja Suran) ---------> Maharaja Srimat Trailokyaraja Maulibhushana Warma Dewa (Brahma)


Kesimpulan: Asal Maharaja Srimat dewa "Brahma"...????

Aku.Pasbuih dan Siamang said...

Lain2 Biodata nik Ajis ni...

1967 baru daftar masuk PAS sebelum ni agaknya misti UMNO? mana ada parti lain lagi...tak kan nak masuk MCA atau MIC!

Pernah juga jadi penyelia kemas dan guru dewasa..Kemas yang aku tau...Tajaan UMNO...

alahai nik ajis ni...sebelum duduk dalam pas...Hurung dalam UMNO juga...bayangkan lahir tahun 1931..tak silap aku kemudian tahun 1967 baru masuk PAS? bermakna...36 tahun..dalam pemerintahan kapiaq?

sejak 1967..baru duduk dalam Islam..sampai hari...ni..jadi macam mana nak kira yang sebelum ni....sebelum daftar ahli jadi ahli PAS?

Aku.Pasbuih dan Siamang said...

Nik ajis ni...tak nyanyok ! tapi cuba kita ikuti salasilah dia...Melayu kah dia?

Ambil dari salasilah Raja tilam...Last sekali..Sapa?...aku nak sebut pun tak tau...yang aku tau last sekali berkrturunan.".WARMA DEWA"

kalau dalam sejarah Melayu nama2 cam tu...semuanya dewa Makal sakthi!!??

Dalam islam mana ada salasilah dewa..tu dan dewa ni...yang ada dewa..hanya...dalam makkal sakthi ja!

jadi sah lah dia bukan berketuruna melayu kot?

kalau salah aku minta maaf la..tapi ..berdasar yang keturunan last dia..."DEWA" (BRAHMA"

Bani Tanjong said...

Aku, Pasbuih dan Siamang terima kasih atas maklumat salalisah N.Ajis nie.Mohon izin digunakan utk sumebr rujukan..Kalau betoi la last dia dr brahma maka padan la N.Ajis nie cakap suka berbelit2 adik beradik Anwar la nie..hehhe