Thursday, June 4, 2009

PENAKU MENULIS LAGI : PART II

APA ITU MAJORITI ISLAM?

Jumlah kawasan majoriti Melayu/ Bumiputera mengikut negeri (termasuk kwsn yang dimenangi oleh Pelbangkang) tujuannya ialah utk melihat secara keseluruhannya terlebih dahulu & analisa seterusnya akan melihat kwsn majoriti Melayu yg telah dimenangi oleh pembangkang dan juga kemungkinan dimenangi oleh pembangkang;

1. PERLIS - 3/3 Parlimen*
2. KEDAH - 10/15 Parlimen*
3. KeELANTAN - 14/14 Parlimen*
4. TERENGGANU - 8/'8 Parlimen*
5. PULAU PINANG - 3/13 Parlimen*
6. PERAK - 12/24 Parlimen*
7. PAHANG - 9/14 Parlimen*
8. SELANGOR - 5/22 Parlimen*
9. WILAYAH PEREKUTUAN - 2/13 Parlimen*
10. NEGERI SEMBILAN - 3/8 Parlimen*
11. MELAKA - 3/6 Parlimen*
12. JOHOR - 9/26 Parlimen*
13. SABAH - 16/25 Parlimen*
(Bagi Sabah 13 kwsn majoriti Bumiputera Sabah dan 3 kasn Majoriti Melayu).
14. SARAWAK - 20/28* Parlimen*

Kerajaan yg stabil ialah yg berkongsi kuasa antara kaum/ kwsn dan tercapai 146 @ lebih. Kerajaan majoriti mudah di Malaysia x stabil. Orang2 ISLAM boleh mencapai Majoriti Mudah ISLAM jika kesemua Majoriti ISLAM/BUMI ISLAM menyokong hanya 1 parti. UMNO masih merupakan parti yg disokong oleh majoriti MELAYU/BUMI ISLAM tetapi buat masa ini tidak berapa boleh mencapai majoriti mudah kerana;

a) Mengamalkan tolak-ansur dalam pengagihan kerusi.
b) Adanaya PAS dan PKR yang juga disokong oleh majoriti MELAYU/BUMI ISLAM yg akibatnya menyukarkan keupayaan Melayu bersatu dibawah satu parti.

Kuasa politik sahaja x boleh diandaikan sebagai kuat. Kekuatan sesuatu kaum juga amat bergantung kepada perkara berikut;

a) Pemilikan harta/ ekuiti/tanah (faktor2 ekonomi).b) Pengaruh & hubungan dengan kuasa2 luar pembeli barangan/ ekspot keluaran negara.
c) Keupayaan membawa masuk modal & pelabur asing bagi menjana pekerjaan dan pendapatan rakyat.
d) Pengaruh politik negara2 luar yang kuat di dalam PBB dan berkeupayaan mempengaruhi mereka.

Jelasnya dalam dunia sekarang ini, dan jika manusia mahukan pembangunan demi kesejahteraan mereka sendiri, kekuasaan ketenteraan & juga bilangan rakyat yang tidak ramai (tapi miskin) tidak semestinya akan membantu sesuatu puak/ kaum bagi menguasai faktor2 sosio-politik-ekonomi bagi mencapai kesejahteraan hidup. Dalam erti kata lain, orang ISLAM yang tidak kuat ekonomi tak akan kuat politiknya dan perlu bijak hidup dalam masyarakat yang belum tentu mahu bertoleransi dengan mereka. " Kalau perangai kita hodoh siapa nak berkawan dengan kita?".

"Media di kuasai oleh siapa?"
"Kuasa membeli barangan eksport di punyai oleh siapa?"
"Keupayaan memasarkan barangan negara dikuasai oleh golongan mana dalam negara kita?"

Maka itulah sebabnya orang MELAYU tidak sepatutnya angkuh dengan kedudukanya sebagai kaum majoriti secara majoriti mudah nya. Melayu harus bijak dan berkongsi kuasa. Bagaimanapun, perkongsian dlm keadaan terpaksa inilah juga merupakan tuah kita. Rakyat Malaysia tiada pilihan. Tak mahu kongsi kuasa, maka tidak stabillah negara ini. Maka semua pihak harus matang berpolitik. Iaitu kita harus sedar kita terpaksa bertolak ansur dlm banyak perkara. Toleransi harusterus dipupuk. Jangan mengapi-apikan sentimen perkauman. Pemimpin seang bercakap tapi pengikut belum pasti rasional dan belum pasti akan bertindak secara matang. Kebetulan itulah juga ajaran semua agama di Malaysia.

Berbuat baik kepada kiran tetangga, Kasihanilah yang miskin & susah, Jangan rakus bila ada kuasa, Jangan menipu dan melampaui batas, Jangan salah gunakuasa utk gologan tertentu semata, Berlakulah adil kepda semua yg layak atas peri kemanusiaan, Moga keamanan dan kesejahteraan membawa perkenan. END

2 comments:

TAAVEEKUN PERAK said...

APA YANG AKU BOLEH KATAKAN, KEPIMPINAN BARISAN NASIONAL BERMULA DARI TUANKU ABDUL RAHMAN HINGGALAH ERA DS NAJIB, DAH TERBUKTI LEBIH ISLAMIK, LEBIH DINAMIK DAN LEBIH IDEALISTIK, LEBIH TERKEHADAPAN DAN LEBH BAIK DARIPADA KERAJAAN PAS DI KELANTAN. SEMUA IDEA HJ HADI DAH DI WAR2KAN OLEH TUN MAHATHIR SEWAKTU PEMERINTAHAN BELIAU. PAS BOLEH MENCEDUK MANA2 IDEA BN SEBELUM INI. MAKA ADALAH LEBIH BAIK BN MENERUSKAN KESINAMBUNGAN PEMERINTAHAN DARIPADA MENJADI LEBIH HIPOKRIT MCM PAS KEHKEHKEH..

PARPUKARI said...

DENGAN IZIN SAYA NAK MINTAK SEMUA PEMBACA BUDIMAN SUPAYA MEMBACA ARTIKEL INI DAN EDARKAN PADA SEMUA! SEJARAH TIDAK BOLEH DI PADAM!

http://parpukari.blogspot.com/2009/06/reid-commission-original-document.html