Thursday, March 26, 2009

FAKTOR YANG MENYEBABKAN MANUSIA MENJADI KAFIR

FAKTOR YANG MENYEBABKAN MANUSIA MENJADI KAFIR DAN MENINGGALKAN AGAMA MEREKA, IAITU: SIKAP YANG BERLEBIHAN KEPADA ORANG-ORANG SHALIH. APA SUDAH BERLAKU DENGAN ANWAR IBRAHIM???PAS LANGSUNG TIDAK MENGAMBIL TINDAKAN APATAH LAGI BERDEMONTRASI KEPADA PENASIHAT UMUM PKR YANG SUDAH SESAT AKIDAHNYA.NAUZUBILLAH mohon dilindungi anak cucuku daripada manusia yang sesat ini.



Firman Allah 'Azza wa lalla:
"Wahai AhIi kitab, janganlah kamu melampaui batas (yang telah ditentukan Allah) dalam agamamu, dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar..." (An -Nisa': 171).

Diriwayatkan dalam Shahih Al-Bukhari, tafsiran dari Ibnu Abbas Radhiyallah Anhuma mengenai firman Allah Ta`ala: "Dan mereka (kaum Nabi Nuh) berkata: "Janganlah sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, dan (terutama) janganlah sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) Wadd, Suwa; Yaghuts, Ya'uq maupun Nasr. "Ia mengatakan: "Ini adalah nama-nama orang shaIih dari kaum Nabi Nuh. Tatkala mereka meninggal, syaitan membisikkan kepada kaum mereka: 'Dirikanlah patung-patung pada tempat yang pernah diadakan pertemuan di sana oleh mereka, dan namailah patung-patung itu dengan nama-nama mereka'. Orang-orang itu pun melaksanakan bisikan syaitan tersebut, tetapi patung-patung mereka ketika itu belum disembah. Hingga setelah orang-orang yang mendirikan patung itu meninggal dan ilmu agama dilupakan orang, barulah patung-patung tadi disembah. Manakala Ibnu-l-Qayyim mengatakan: "Banyak kalangan salaf yang berkata: 'Setelah mereka itu meninggal, orang-orang pun sering mendatangi kuburan mereka, lalu membikin patung-patung mereka; kemudian, setelah masa demi masa berlalu, akhimya disembahlah patung-patung tersebut."

Abu 'Abdillah: Muhammad bin Abu Bakr bin Ayyub bin Sa'd Az-Zur 'i Ad-Dimasyqi, Ibnu Qayyim Al-Jauziyah. Seorang ulama besar dan tokoh gerakan Da'wah Islamiyah; murid Syaikh Al-Islam ronu Taimiyah. Mempunyai banyak karya ilmiyah. Dilahirkan th. 691 H (1292 M) dan meninggal th.751 H (1350 M). Diriwayatkan dari 'Umar bahwa Rasulullah S.W.T bersabda: "langanlah kamu berlebih-lebihan memujiku, sebagaimana orang-orang Nasrani telah berlebih-lebihan memuji ('lsa) putera Maryam. Aku hanyalah seorang hamba, maka katakanlah "'Abdullah wa Rasuluhu" (Hamba Allah dan Rasul-Nya)." (Hadits riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Dan Rasulullah S.W.T bersabda: "Jauhilah oleh kamu sekalian sikap berlebihan, karena sesungguhnya sikap berlebihan itulah yang telah menghancurkan umat-umat sebelum kamu. " Hadits riwayat Imam Ahmad, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah dari Ibnu Abbas R.A. Muslim juga meriwayatkan dari Ibnu Mas'ud bahwa Rasulullah S.W.T bersabda: "Binasalah orang-orang yang berlebihan tindaknnnya. (Beliau sebutkan kalimat ini sampai tiga kali).

2 comments:

Anonymous said...

SALAM BRO BANI

PSL DH TERLAMPU TAKSUB LAH MAKA MEREKA NI X DPT MENGENAL YG MANA ZAHIR DAN YG MANA BATHIL.
LAMA KELAMAAN AKIDAH TERPESONG PUN MEREKA TAK KN SEDAR SB MATA HATI DH TERTUTUP RAPAT DEK KERANA MENGAGUNG2KN SESEORG MELEBIHI DR ALLAH S.W.T.

NAUZUBILLAH...

MOHD FUAD YAHAYA said...

diorang skrang ni makin taksub dan terlebih agungkan manusia bernama ANWAR IBRAHIM!

diorang lupa si anwar tu bukannya nabi yang maksum!dia pun banyak salah dan dosa..bab mencarut/memaki/mengutuk dan meliwat!

kita lupa apa yang PENCIPTA kita telah nyatakan supaya tidak perlulah berlebih-lebihan menganggungkan manusia takut nanti ianya menjadikan akhidah kita terpesong kepada kebenaran!

ikhlas
MOHD FUAD YAHAYA